Головна » Статті » Мої статті |
Корисні поради вчителям початкової школи Молодший шкільний вік сприятливий для того, щоб закласти основу для вміння, бажання вчитися. Значне місце в мотивації молодшого школяра посідає оцінка.
Безпосередній зв’язок між оцінкою та знаннями встановлюють лише деякі учні. Здебільшого діти запевняють, що оцінка радує або засмучує їх та їх батьків. Не всі діти розуміють зміст оцінки, але більшість дітей прагнуть працювати на оцінку. У ситуації зіткнення мотивів, коли діти могли обрати — працювати на оцінку або розв’язувати завдання, що вимагає розумової активності, міркування, більшість дітей зазвичай обирають завдання на оцінку.
Оцінка виражає й ступінь знань, і громадську думку про того, кому її виставлено, тому діти прагнуть до неї не стільки заради знань, скільки заради збереження й підвищення свого престижу. У зв’язку із цим молодший школяр може використовувати й неприйнятні шляхи для отримання бажаних оцінок, схильний до переоцінювання своїх результатів.
За даними Ш. О. Амонашвілі, 78 % учнів початкових класів, які отримали різні оцінки (крім найвищої), повертаються додому зі школи незадоволеними, уважаючи, що вони заслужили на вищі оцінки, а вчителі занизили їх. Інші звикають до своїх невдач, поступово зневіряються у своїх силах і байдужіють до отримання оцінок.
У зв’язку з тим що молодші школярі надають таке велике значення оцінці, необхідно, щоб вона набула іншого змісту, щоб учні розглядали її як показник рівня знань і вмінь. Оцінна мотивація вимагає особливої уваги вчителя, тому що вона містить небезпеку формування егоїстичних спонукань, негативних рис особистості.
Навчання має полімотивований характер, тобто до нього школяра спонукає не один, а кілька мотивів. Формування мотивів навчання припускає наявність трьох блоків, кожний з яких має свій набір компонентів і взаємозв’язків, означає свій вид діяльності (емоційний, мотиваційно-цільовий, пізнавальний). Кожний блок розглядають стосовно отриманого результату, який є підставою для використання в інших блоках.
Отже, кожний новий блок ґрунтується на попередньому, стаючи на цьому етапі пріоритетним, управляє іншими й підпорядковує їх собі. Залежно від навчальної ситуації один блок може пронизувати або доповнювати інший. Так, емоційно-вольові прояви молодших школярів мотивують їх поведінку, орієнтовану на досягнення мети. У розвитку здібності до цілепокладання важливу роль приділяють умінню дитини управляти своїми емоціями, поведінкою й діяльністю. Завдяки розвитку самостійності в молодших школярів формується вміння ставити мету й передбачати результат майбутньої діяльності. Водночас у дитини проявляються такі якості, як ініціативність, допитливість, що дає змогу їй володіти емоціями й регулювати свою поведінку.
Головне завдання емоційного блоку полягає в тому, щоб зацікавити учнів пізнавати нове. Учитель використовує для цього такі прийоми:
Мотиваційно-цільовий блок розв’язує завдання навчити учнів цілепокладання в навчанні, усвідомлювати мету навчання та її реалізовувати. Це уможливлюють такі прийоми:
Пізнавальний блок спрямований на формування навчальної діяльності, що означає вміти самостійно визначати навчальне завдання (проблему) і опановувати нові способи навчальних дій, прийоми самоконтролю й самооцінювання своєї навчальної діяльності. Це завдання реалізують за допомогою таких прийомів:
Зазвичай навчальну діяльність дитини спонукають не одним мотивом, а системою різноманітних мотивів, які переплітаючись, взаємодоповнюються, перебуваючи у певному взаємозв’язку.
Мотиваційна сфера — ядро особистості. На початку свого шкільного життя, маючи внутрішню позицію школяра, дитина прагне вчитися. Причому вчитися добре, відмінно. З-поміж різноманітних соціальних мотивів навчання, мабуть, провідними є мотиви «порадувати батьків», «прагну більше знати», «на уроці цікаво». Маючи знання, учень отримує високі оцінки, які, у свою чергу,— джерело інших заохочень, запорука його емоційного благополуччя, предмет гордості. Коли дитина успішно вчиться, хвалять її, і вчителя, і батьків, ставлячи за приклад іншим дітям. У класі, де думка вчителя — не просто вирішальна, а єдина авторитетна, ці аспекти стають першочерговими.
Навчальна діяльність є провідною для молодших школярів. Для того щоб вона була успішною, потрібно мотивувати через емоційний інтерес. Перевагу потрібно віддавати не зовнішній мотивації (отримати оцінку), а внутрішній («станеш цікавішим іншим людям», «зможеш досягти чогось»).
Для того щоб процес формування пізнавальної мотивації молодших школярів відбувався успішно, педагог розв’язує такі завдання:
Кожний педагог стикається з такою проблемою, як знецікавлення деяких учнів навчальною діяльністю.
Причини зниження мотивації
Як організувати навчальну діяльність школярів, щоб вона стала для них не лише обов’язком, а радістю пізнання світу? А. Ейнштейн зауважував: «Помилково вважати, що почуття обов’язку та примусу допоможуть учневі знаходити радість у тому, щоб дивитися й шукати». Одним із ефективних мотиваційних механізмів підвищення розумової активності того, кого навчають, є ігровий характер навчально-пізнавальної діяльності.
Навчальна гра має важливу закономірність: первісна зацікавленість зовнішньою стороною явищ поступово зацікавлює їх внутрішньою суттю. Численні дослідження довели, що пізнавальний інтерес стимулює волю й увагу, допомагає легше й міцніше запам’ятати інформацію. Пізнавальний інтерес є сполучною ланкою для розв’язання триєдиного завдання навчання, розумового розвитку й виховання особистості. Пізнавальний інтерес пов’язаний зі складною системою інтелектуальної, вольової та емоційної сфер особистості.
Умови, що сприяють розвитку пізнавального інтересу в початковій школі
З цією метою на кожному уроці обумовлюють, що і як слід підготувати вдома.
Стимулювання пізнавальної активності учнів у початкових класах 1. Дидактичні ігри (сюжетні, рольові тощо). 2. Наочність. 3. Творчі роботи з різних предметів. 4. Участь у предметних олімпіадах. 5. Науково-дослідницька діяльність. 6. Проектна діяльність. 7. Позакласні заходи щодо предметів. 8. Індивідуалізація (урахування не тільки здібностей, але й інтересів). 9. Диференціація (різнорівневі завдання). 10. Використання різних педагогічних технологій:
11. Інтегровані уроки. 12. Картки, перфокарти для індивідуальної роботи.
| |
Переглядів: 284 | |
Всього коментарів: 0 | |